10 żeńskich kpopowych zespołów, które wywarły największy wpływ na koreańską scenę muzyczną

Niezależnie od tego, czy jesteś odbywającym nostalgiczną podróż i posiadającym długi staż fanem kpopu, czy może tym ciekawym, dopiero rozpoczynającym swoją przygodę z koreańską muzyką, to 10 żeńskich zespołów, które musisz znać.


S.E.S.

Nazwa pochodzi od pierwszych liter imion członkiń (Sea, Eugene i Shoo). S. E. S. wywarły monstrualny wpływ na kpop w późnych latach ’90 i wczesnych ’00, a dziś mogą zostać uznane za pionierki tej muzyki. Trio zadebiutowało w 1997 roku z cukierkową piosenką ,,I’m Your Girl” pod skrzydłami SM Entertainment, wytwórni, która lata później stworzyła zespoły takie jak Girls’ Generation czy f(x), i osiągnęły ogromną popularność na dotychczas okupowanej przez boysbandy scenie. Chwytliwy rytm, prosty tekst i niewinny wizerunek uczennic sprawiły, że S.E.S. stały się równie znane co fenomeny tj. H.O.T., Sechs Kies czy Lim Chang Jung. Dziewczyny dalej wydawały hity, a ich płyty biły rekordy sprzedaży. Chociaż grupa rozpadła się w 2002 roku, ich scheda jest zauważalna do dziś – na przykład jako archetyp słodkich girlsbandów.


 

Girls’ Generation

Ze swoim słodkim jak guma do życia wizerunkiem, dziewięć członkiń Girls’ Generation reprezentują bardziej subtelną, ale i pełną życia stronę kpopu. Ich dziewczęce, zabawne i posiadające niewielką dawkę erotyzmu koncepty zyskały wielu zwolenników i przyniosły im wielkie uznanie – dziewczyny są pierwszym girlsbandem, którego teledysk osiągnął ponad 100 milionów wyświetleń na YouTube (,,Gee”). Otrzymały nagrodę Video Roku w inauguracyjnych YouTube Music Awards, wyprzedzając w rankingu takie sławy jak Justin Bieber, One Direction czy Miley Cyrus. Zespół może poszczycić się albumami zajmującymi czołowe miejsca na listach przebojów w obu Koreach i Japonii oraz próbą zaistnienia w Chinach (z mandaryńskim utworem ,,Find Your Soul”) i Stanach Zjednoczonych (z angielską piosenką ,,The Boys”; wystąpiły też w ,,The Late Show With David Letterman” i ,,Live! With Kelly”).


 

Fin.K.L

Energiczna grupa Fin.K.L zaistniała na kpopowej scenie w 1998 roku i stała się największym – jeśli nie jedynym – konkurentem S.E.S. Składający się z Lee Hyori, Ock Juhyun, Sung Yuri i Lee Jin kwartet zdobył licznych fanów (również zagranicznych) dzięki sprostaniu szerokiemu wachlarzowi gatunków muzycznych i konceptów. Od ballady R&B (,,Blue Rain”) przez słodki taniec w ,,Eternal Love” po rytmiczne ,,Now”, przeboje Fin.K.L zapewniły im popularność nawet długo po wstrzymaniu promocji w 2002 roku. Kwartet nigdy oficjalnie się nie rozpadł, ale od tego czasu nic nie nagrał ani nie wydał. Liderka Fin.K.L., Lee Hyori, prowadzi za to jedną z najbardziej udanych karier solowych w historii kpopu.


Wonder Girls

Wiele osób spoza Azji zaczyna swoją przygodę z kpopem właśnie od Wonder Girls. Ich koreańska popularność zamieniła się w amerykańską, kiedy angielska wersja ich przeboju ,,Nobody” znalazła się na 76. miejscu listy Hot 100 Billboard – trzy lata przed ,,Gangnam style”. Kontrowersyjnym posunięciem, które do dziś dzieli fanów było opuszczenie przez Wonder Girls Korei u szczytu ich sławy, aby skupić się na podboju amerykańskiego rynku. Chociaż dziewczyny mają na koncie trasę po Stanach Zjednoczonych z Jonas Brothers, udział w TeenNick i kolaborację ze Stevie’m Wonderem, ich anglojęzyczny album nigdy nie został wydany. Dzięki koreańskiej pomocy, kwintet dwukrotnie osiągnął pierwsze miejsce w K-Pop Hot 100 przed przerwą w działalności ogłoszoną w lutym 2013 roku. Grupa powróciła w 2015 roku jako kwartet (bez Sunye).


 

After School

After School wyróżnia się wśród kpopowych girlsbandów nie tylko dzięki ciekawemu konceptowi, ale też niezrównanym występom na żywo, w których prezentuje przeróżne style taneczne (dziewczyny nawet przez pół roku ćwiczyły pole dance do piosenki ,,First Love”). Początkowo był to kwintet, z czasem jednak zespół urósł.


2NE1

Jeśli Girls’ Generation to dzisiejsi Beatelsi, to 2NE1 to Rolling Stonesi. Z ich muzycznym stylem będącym mieszanką cięższego hip-hopu, EDM, reggae i słodkiego popu, kwartet ma nietypowy jak na kpop ostry, czasem wręcz męski wizerunek. Wraz z Wonder Girls i Girls’ Generation 2NE1 przetarły szlak koreańskim girlsbandom na scenie międzynarodowej, jako pierwsze występując solo na amerykańskiej arenie. Grupa ma w Stanach Zjednoczonych wielu fanów – ich album ,,Crush” zajął 61. miejsce na Billboard 200. To najwyżej notowana kpopowa płyta na tej prestiżowej liście.


 

Baby V.O.X.

Po wielu zmianach w składzie, zespół zadebiutował w 1997 roku, a już w 1999 wywołał ogromne zamieszanie swoim trzecim albumem ,,Come Come Come Baby”. Odlotowe kawałki jak ,,Get Up” czy ,,Killer” skończyły z delikatnym, dziecięcym wizerunkiem kwintetu i rozpoczęły nową epokę – erę ostrego, ciemnego wizerunku i przyciągających wzrok fryzur. Ze swoją nowo zdobytą popularnością, zespół promował się zarówno w Korei, jak i poza nią. Po osiągnięciu sukcesu w Azji (szczególnie w Chinach) drogi dziewczyn rozeszły się w 2004 roku.


 

Brown Eyed Girls

Kwartet zapisał się w historii kpopu dzięki złamaniu i redefinicji konwencji. JeA, Miryo, Narsha i Ga In same stworzyły zespół i jako grupa zgłosiły się na przesłuchanie do agencji.
Kwartet zadebiutował w 2006 roku, bez uprzedniego ujawniania twarzy członkiń w mediach, licząc, że same ich wokale i ballada R&B przemówią do publiczności. Nie stało się tak jednak, a kolejne koncepty dziewczyn emanowały seksualnością i erotyzmem (bynajmniej nie subtelnym), co widać na przykład w ,,Abracadabra”. Oglądając teledysk do tej piosenki można zauważyć ruchy, które PSY wykorzystał w ,,Gentelman”. Zespół kontynuuje przekraczanie granic poprzez swój kontrowersyjny wizerunek (,,Kill Bill”), co satysfakcjonuje krytyków i fanów.


 

Jewelry

Chociaż Jewelry przeszło sporo zmian w składzie od czasów ich debiutu w 2001, nadal się trzyma i jest tym samym najdłużej istniejącym żeńskim zespołem kpopowym. Podczas gdy, dziewczyny stały się znane w 2005 roku za sprawą ,,Superstar”, szczyt ich kariery przypadł na czas, kiedy te same członkinie (Seo In Young, Park Jung Ah, Baby J i EunJung) stworzyły piosenkę ,,One More Time”, która zajęła 1. miejsce na wszystkich koreańskich listach przebojów.
W 2009 roku Seo In Young i Park Jung Ah opuściły grupę, aby skupić się na aktywnościach solowych. Do zespołu dołączyły wtedy Semi i Yewon, a nowo wydane piosenki cieszyły się umiarkowanym sukcesem.


 

SISTAR

Znane jako współcześni giganci sprzedaży digital w Korei, kwartet SISTAR stał się grupą, której piosenki konsekwentnie zajmują czołowe miejsca na listach przebojów. Od powstania K-Pop Hot 100 pod koniec 2011 roku, SISTAR najwięcej razy osiągnęły 1. miejsce na tej liście. Składający się z liderki Hyorin i raperki Bory, duet Sistar19 był niezwykle popularny w 2013 roku. Hit Soyou (,,Some”) przez sześć tygodni zajmował pierwsze miejsce w rankingach. Każda członkini SISTAR posiada niezwykły talent i niesamowity urok.


 

cr. Billboard

1 Comment

  1. Pati Reply

    2NE1 są królowymi ^^ nikt ich nie zastąpi w wizerunku złych dziewczyn i za to je kocham ! 2NE1 to jedyny girlsband jakiego słucham 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *