Ile kosztuje debiut kpopowej grupy?

Nie da się ukryć, że w koreańskim przemyśle muzycznym przygotowywanie i debiut nowego zespołu przy tak ogromnej konkurencji to ryzykowne przedsięwzięcie.

Rocznie, średnia liczba grup przygotowujących się do debiutu to mniej więcej 300. Spośród nich około 50 da radę zadebiutować i niestety tylko jedna lub dwie staną się popularne jeszcze jako rookie.

Przedstawiciel przemysłu rozrywkowego komentuje:

“Idole nie zaczynają ze sobą rywalizować po debiucie.. Współzawodnictwo rozpoczyna się w momencie kiedy zostają stażystami. Jeśli wytwórnia przyjmuje Cię w swoje szeregi to startujesz już w wyścigu szczurów o pieniądze.”

Inne źródło podaje, że przygotowanie grupy idoli do debiutu (z produkcją pierwszego albumu włącznie) kosztuje około 2 miliardy won (czyli 1.8 miliona dolarów). Nawet jeśli agencja próbuje obniżyć koszta musi zainwestować przynajmniej 1.3 miliona dolarów. Wchodzą w to również wydatki na utrzymanie stażystów.

Ilość stażystów zależy od agencji. Większe wytwórnie takie jak SM Entertainment utrzymują około 20 do 30  osób jednocześnie. W mniejszych jest tylu stażystów ilu dany zespół przewiduje członków (zwykle od 4 do 7 osób). Sam trening (wokalny, taneczny, wynajęcie sali) jest kosztowny, do tego dochodzi zakwaterowanie i wyżywienie stażystów.

Przeciętny staż treningowy trwa od 6 do 12 miesięcy (w małych agencjach). Stażyści podpisują tymczasowe kontrakty z agencją. Kiedy ten ulega przedawnieniu praktykant ma możliwość podpisania go ponownie lub odejścia.

“Stażyści otrzymują trening po to aby zadebiutować jako w pełni oddani wytwórni członkowie zespołu. Wielu z nich jednak zmienia zdanie i chce przenieść się do innej wytwórni. Póki podpisany kontrakt obowiązuje nie mogą tego zrobić.”

To agencja pokrywa koszta zakwaterowania, wyżywienia a także nauczania stażystów. Od jej wielkości i wpływów zależy jaką sumę mogą przeznaczyć na swoich praktykantów.

Jedno ze źródeł twierdzi:

“Koszt miesięcznego utrzymania stażysty to wydatek rzędu 30 milionów won ( czyli 27,000 dolarów).”

Z tego też względu kontrakty podpisywane ze stażystami są na krótki okres czasu.

 “Małe agencje nie dysponują takimi środkami, żeby utrzymać stażystów dłużej niż rok.”

To dlatego idole z małych agencji debiutują znacznie szybciej niż Ci z dużych.
Każda nawet najmniejsza agencja musi być zaradna jeśli chodzi o marketing i zarządzać grupą w jak najlepszy sposób.

“Wytwórnia powinna umieć zarządzać zespołem i kosztami produkcji.
Nawet jeśli pierwszy album nie trafi w gusta odbiorców, wytwórnia powinna to przetrwać. Większość z nich jednak nie daje rady, dlatego tak szybko znikają z rynku wraz z zespołami, które wyprodukowały.”

Wiele źródeł zgadza się w jednym – istnieją dwa sposoby, żeby zagwarantować sukces i popularność debiutującej grupie.

Pierwszy, to oczywiście debiut pod skrzydłami jednej z trzech aktualnie największych agencji:  SM, YG, lub JYP Entertainment.

Drugi to dobra promocja w surwiwalowym programie takim jak “Produce 101.”

Jeśli nie spełnimy tych dwóch warunków to wiele zespołów rookies zniknie ze sceny prędzej czy później. Sam występ młodej grupy w programie muzycznym “Music Bank” kosztuje agencję 100 milionów won (czyli 90,000 dolarów) miesięcznie.

Przedstawiciel programu Music Bank wyjaśnia:

“Nie każdy może wystąpić na naszej scenie. Program ma limit czasowy, dlatego zwykle pojawiają się w nim popularne zespoły i te, które więcej zapłacą. Rzadko kiedy przesłuchujemy albumy artystów, żeby stwierdzić czy ich piosenki są tego warte czy nie. Tu chodzi tylko i wyłączne o pieniądze i przyciągnięcie dużej liczby odbiorców, a tych zwerbują jedynie najbardziej popularne i lubiane zespoły.”


cr. (1)

5 comments

  1. ... Reply

    Wydaje mi się że SM ma więcej stażystów biorąc pod uwagę że w samym NCT łącznie ma być ok. 50 osób (zadebiutowało 14 czyli zostało jeszcze ok. 36) plus jeszcze stażystki.

    • lulu Reply

      Większe wytwórnie mają wielu stażystów np. przedstawiciel YG powiedział, że ich wytwórnia jak każda większa ma około 50 trainee i tylko kilku udaje się zadebiutować.

  2. Rin Reply

    a okres trainee nie był dłuższy? [coś ok przynajmniej 2 lata z wyjątkami?]

    • Cinnamon Roll Reply

      Jak robię profile mniej znanych grup takich jak Bloomy to tam dziewczyny maja okres trainee max 2 lata.Z tego co pamiętam niektore dziewczyny w Lovelyz i DIA też byly stazystkami po kilka miesięcy. To naprawdę zależy od wytwórni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *