[Billboard] Legendarny hit „Nobody” – Wonder Girls z perspektywy ostatniej dekady.

W dzisiejszych czasach wielu k-popowych artystów może sobie pozwolić na trasy koncertowe po Stanach Zjednoczonych, a przecież zaledwie 10 lat temu w 2008 roku, kiedy Wonder Girls wydawały swój hit „Nobody” koreańska scena muzyczna dopiero zaczynała zdobywać popularność w swoim własnym kraju.

W przeciągu roku utwór stał się fenomenem, co zainspirowało producentów do przetłumaczenia go i wyprodukowania w trzech kolejnych językach. Angielska wersja piosenki zapisała się na kartach historii zostając pierwszym k-popowym aktem, który zaistniał w amerykańskim zestawieniu Billboard Hot 100.

 

Wydany 22 września 2008 roku, zainspirowany stylem retro, popowy singiel pojawił się kiedy koreańska muzyka pop stawiała swoje pierwsze kroki na zagranicznym rynku – w Azji. Wiele się zmieniło przez ostatnią dekadę. Dziś wiadomo już, że utwór Wonder Girls wywarł ogromny wpływ na te zmiany i pomógł kształtować gatunek i styl, którym cieszymy się dzisiaj.

Jak już wyżej zostało wspomniane Wonder Girls zostały pierwszym koreańskim artystą w historii, którego piosenka (angielska wersja „Nobody„) znalazła się w amerykańskim zestawieniu muzycznych hitów Billboard Hot 100 debiutując na 76 miejscu (16 października 2008 roku). Kolejnym koreańskim artystą, któremu się to udało był PSY (z „Gangnam Style„), ale zajęło mu to całe 3 lata od sukcesu Wonder Girls. Dzisiaj możemy do tego dodać kolejnych trzech artystów: CL, BTS oraz BlackPink, którzy wchodzili do zestawienia Hot 100 z aż 11 różnymi utworami!

 

Nobody” było więc pierwszą piosenką, która pokazała, że k-pop może śmiało konkurować z amerykańską muzyką.

Nie da się ukryć, że utwór powstał w idealnym wręcz momencie – kiedy zarówno Wonder Girls, jak i k-pop zaczynały cieszyć się popularnością na arenie międzynarodowej. Singiel dziewczyn z 2007 roku – „Tell Me” był jednym z pierwszych rozprzestrzeniających się niczym wirus k-popowych hitów, gromadzącym miliony wyświetleń z całego świata na rozwijającym się wówczas serwisie YouTube.

 

 

Niedługo potem sukces odniosła kolejna piosenka girl bandu – „So Hot” (2008).
W czasie promocji z „NobodyWonder Girls były już powszechnie rozpoznawanym zespołem w Azji. Zaraźliwy, wpadający w ucho, zachęcający do klaskania utwór w stylu pop, w połączeniu z łatwą do nauczenia się choreografią był idealnie przygotowany na podbój zagranicznego rynku!

 

 

Po tym jak stało się wielkim hitem w Korei, “Nobody” zostało przetłumaczone i wydane w wersji angielskiej w 2009 roku, chińskiej w 2010 roku oraz japońskiej w 2012 roku. Aczkolwiek nie sam sukces utworu przyczynił się do jego wysokich pozycji na listach muzycznych. Już w 2008 roku koreański pop zyskiwał popularność w Stanach Zjednoczonych, głównie dzięki YouTube. W tamtych latach powstawało wiele hitów Girls’ Generation, Super Junior, 2NE1 czy też  BIGBANG – czyli zespołów, które także cieszyły się ogromną sympatią słuchaczy. Wonder Girls jako pierwsze z wyżej wymienionych, przetłumaczyły swoją muzykę na j.angielski, co zostało docenione i przyjęte z wielkim entuzjazmem wśród fanów w USA.

 

“Nobody” zapisało się na kartach historii debiutując na Hot 100 w październiku, niedługo po tym jak album  BoA – „BoA” wydany w j. angielskim stał się pierwszym aktem k-popowej gwiazdy, który zadebiutował na liście Billboard 200 w kwietniu tego roku. Ten podwójny sukces dowodzi, że k-pop coraz bardziej przyciąga uwagę odbiorców ze Stanów Zjednoczonych. Wonder Girls podjęły odważną próbę podbicia amerykańskiego rynku jako pierwszy koreański zespół.”

 

Dziewczyny na kilka lat oddały się próbom zrobienia kariery na amerykańskim rynku. Koncertowały razem z Jonas Brothers i nawiązywały współprace z ikonami branży muzycznej takimi jak Akon. Pomimo poświęcenia i wysiłku jaki w to wkładały, nie udało im się zrealizować amerykańskiego snu. Podczas gdy Wonder Girls skupiały się na podboju USA, powoli traciły one swoje wpływy i popularność w Azji. Szansę po sukcesie “Nobody” wykorzystały natomiast Girls’ Generation i 2NE1 podbijając azjatycki rynek.

 

Po “Nobody” zostało wydanych jeszcze kilka singli, które już nie odbiły się takim echem. W końcu, w 2015 roku girl band powrócił w nowej formie, jako czteroosobowa kapela, co pomogło Wonder Girls odbudować karierę. Piosenki „I Feel You” i „Why So Lonely” odświeżyły ich muzyczne dziedzictwo tuż przed rozpadem zespołu w zeszłym roku.

Historia dziewczyn, które niegdyś (w późnych latach 2000) znajdowały się na szczycie stała się przestrogą dla reszty koreańskich artystów. Przez pewien czas nikt nawet nie myślał o podbijaniu amerykańskiego rynku, mimo iż dzisiaj to przecież norma zobaczyć k-popowy zespół w trasie po Ameryce Północnej.

 

 

Choć sukces „Nobody” był przysłowiowym „mieczem obosieczny” (zarówno pomógł w karierze jak i jej zaszkodził) dla grupy na tak profesjonalnym poziomie, utwór niezaprzeczalnie wpłynął na kształtowanie się koreańskiego rynku muzycznego w ciągu ostatniej dekady. Sprawił on, że to co kiedyś było tylko niedoścignionym marzeniem dla koreańskich artystów, aktualnie jest celem dla większości grup i solistów. Mowa tu oczywiście o amerykańskim zestawieniu Billboard Hot 100. Obecność k-popu w USA wzrosła do tego stopnia, że nikt nie zastanawia się już jaki koreański artysta będzie następny na liście Hot 100, a raczej co ile tygodni/dni koreańscy artyści będą się tam pojawiać?

 

Piosenka „Nobody” stanowi także pewien „przepis” na odniesienie sukcesu w Stanach Zjednoczonych. Polega on na dostosowaniu chwytliwego dźwięku i muzyki do lokalnego rynku oraz potrzeb słuchaczy. Podobnie przecież koreańscy artyści „wdarli się” na rynek japoński i chiński – wydając po dwie lub nawet trzy wersje językowe swoich utworów. Sytuacja ta jednak zmienia się z roku na rok, a ludzie staja się coraz bardziej otwarci na różnorodność języków w muzyce, co można dostrzec z łatwością śledząc listy Billboard. Zarówno BTS jak i BlackPink udowodnili przecież, że nie trzeba koniecznie śpiewać po angielsku, żeby dotrzeć do słuchaczy z innych krajów. Wydawanie utworów w j.angielskim wciąż jednak jest powszechną praktyką wśród koreańskich artystów. Przykładowo, na początku roku Red Velvet wydały swój hit – „Bad Boy” w j. angielskim.

 

 

“You know I still love you baby, and it’ll never change”   

YubinNobody

 

Mimo iż Wonder Girls zakończyły promocję, a k-pop zmienił się nie do poznania przez ostatnią dekadę, wpływ jaki ten hit wywarł na k-pop jako gatunek jest niezaprzeczalny. „Nobody” pokazało, ze koreański i amerykański rynek muzyczny mogą na siebie wzajemnie oddziaływać.

 


Credit: Billboard 

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *